Nadace Blender Foundation oznámila, že příští hlavní verze oblíbeného softwaru pro tvorbu 3D grafiky Blender nabídne nativní podporu systému Wayland v systému Linux.
Blender je široce používán k vytváření 3D modelů, vizuálních efektů, pohyblivé grafiky, animovaných filmů, virtuální reality a videoher.
Wayland je protokol zobrazovacího serveru, který pomalu, ale jistě dobývá linuxový desktop. Stále více desktopových prostředí a distribucí GNU/Linuxu jej umožňuje ve výchozím nastavení.
Počáteční podpora Waylandu v Blenderu přistála již v roce 2020 jako možnost sestavení, ale ve výchozím nastavení nebyla povolena kvůli chybějící podpoře tabletů, NDOF (3D myši), deformaci kurzoru, rámům oken a podpoře HiDPI.
S nadcházející verzí Blenderu 3.4 bude Wayland oficiálně podporován a ve výchozím nastavení povolen díky usilovné práci vývojáře Campbella Bartona. Barton používá výhradně Wayland a opravil mnoho výše zmíněných problémů a prozkoumal chyby nahlášené uživateli.
Blender 3.4 je stále ve fázi intenzivního vývoje a pravděpodobně bude vydán ještě letos. Pokud však do té doby nemůžete čekat, můžete si nativní podporu Waylandu vyzkoušet již nyní pomocí nejnovějšího sestavení s nainstalovanou knihovnou libdecor ve vaší distribuci GNU/Linux.
Chcete-li zjistit, zda je nativní Wayland používán, podívejte se na „Windowing Environment: WAYLAND“ v dialogovém okně O programu, které je dostupné z nabídky ikony Blenderu v levém horním rohu. Pokud v Blenderu vyzkoušíte nativní podporu Waylandu, nahlaste prosím chyby, na které narazíte v případě problémů specifických pro Wayland.