Skip to main content

3D grafický software Blender 3.4 přidává nativní podporu Waylandu pro Linux

Nadace Blender Foundation oznámila, že příští hlavní verze oblíbeného softwaru pro tvorbu 3D grafiky Blender nabídne nativní podporu systému Wayland v systému Linux.

Blender je široce používán k vytváření 3D modelů, vizuálních efektů, pohyblivé grafiky, animovaných filmů, virtuální reality a videoher.

Wayland je protokol zobrazovacího serveru, který pomalu, ale jistě dobývá linuxový desktop. Stále více desktopových prostředí a distribucí GNU/Linuxu jej umožňuje ve výchozím nastavení.

Počáteční podpora Waylandu v Blenderu přistála již v roce 2020 jako možnost sestavení, ale ve výchozím nastavení nebyla povolena kvůli chybějící podpoře tabletů, NDOF (3D myši), deformaci kurzoru, rámům oken a podpoře HiDPI.

S nadcházející verzí Blenderu 3.4 bude Wayland oficiálně podporován a ve výchozím nastavení povolen díky usilovné práci vývojáře Campbella Bartona. Barton používá výhradně Wayland a opravil mnoho výše zmíněných problémů a prozkoumal chyby nahlášené uživateli.

Blender 3.4 je stále ve fázi intenzivního vývoje a pravděpodobně bude vydán ještě letos. Pokud však do té doby nemůžete čekat, můžete si nativní podporu Waylandu vyzkoušet již nyní pomocí nejnovějšího sestavení s nainstalovanou knihovnou libdecor ve vaší distribuci GNU/Linux.

Chcete-li zjistit, zda je nativní Wayland používán, podívejte se na „Windowing Environment: WAYLAND“ v dialogovém okně O programu, které je dostupné z nabídky ikony Blenderu v levém horním rohu. Pokud v Blenderu vyzkoušíte nativní podporu Waylandu, nahlaste prosím chyby, na které narazíte v případě problémů specifických pro Wayland.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 4000 Kč
Zobrazit formulář pro nákup